Hogyan vonhatók be az alacsonyan képzett felnőttek a képzési folyamatokba?

Partner hír | 2024.02.28.

Oktatás és képzés az EU-ban | Szakképzés, Felnőtt tanulás, Köznevelés

Az Erasmus+ partnerhálózataként működő EPALE oldalán található podcast-sorozat legújabb részének összefoglalója.

A podcast olyan, a társadalmi befogadással, foglalkoztatással és készségekkel foglalkozó kezdeményezéseket mutat be, amelyek többek között az alacsony képzettségű felnőttek fejlesztésére, képzésekbe való bevonására összpontosítanak.

A vonatkozó szakpolitikák legfontosabb célja, hogy a különböző intézkedések által segítse a veszélyeztetett célcsoportok társadalmi befogadását és foglalkoztathatóságát. Ehhez kapcsolódik többek között az alacsonyan képzett felnőttek tanuláshoz való hozzáférésének növelése is, mely által erősödhet a csoport munkaerőpiaci pozíciója. Mindezen kezdeményezéseket erősíti a Készségek Európai Éve is. 

Nagyon fontos a tanulás előtt álló akadályok megszüntetése, valamint a motiváció növelése az alapkészségek terén nehézségekkel küzdő felnőttek esetében.

A podcast első részében a mikrotanúsítványokról (a legújabb uniós megközelítés fejleményeiről) esik szó, ezután betekintést kaphatunk a svájci szakpolitikákba is: kiderül, hogyan segíti a tanulmányi utalványrendszer bevezetése a felnőttek alapkészség fejlesztését.

A mikrotanúsítvány a rövidebb tanfolyam vagy képzés keretében elsajátított tanulási eredmények igazolására szolgál, ezáltal rugalmasan segíti a személyes és szakmai fejlődéshez szükséges készségek és kompetenciák fejlesztését. Előnye, hogy a hátrányos helyzetű felnőttek számára is vonzóbbá teheti a tanulásba való bekapcsolódást.

A svájci tanulmányi utalványrendszer lényege, hogy pénzügyi támogatást nyújt az alapkészségek hiányával küzdő felnőttek számára, akik maguk választhatják ki, mely képzésen szeretnének részt venni. A kurzusok az alapkészségek elsajátítására fókuszálnak, tulajdonképpen ajtót nyitnak a további - akár szakmai célú - képzéseken való részvétel felé. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a képzéseken csupán 10% körüli a lemorzsolódás, tehát nagyon magas a tanulók motiváció szintje.

A beszélgetés rávilágít arra, hogy - bár az alacsonyan képzett felnőttek oktatásba való bevonása régóta kihívást jelent - a megfelelő és a célcsoporthoz igazodó rugalmas intézkedésekkel a validálás és a finanszírozás terén, valamint a megfelelő tanulási lehetőségekkel, a hátrányos helyzetű csoportok oktatáshoz és képzéshez való hozzáférése és motivációja valóban növelhető.

Az EPALE podcast sorozat elérhetősége


Források:
https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/epale-podcast-az-alapkeszsegek-teren-hianyt-szenvedo-felnottek-fejlesztese
https://education.ec.europa.eu/education-levels/higher-education/micro-credentials

Utolsó módosítás: 2024.02.28.